Vind jij het leuk om in een dynamische omgeving en voor meerdere opdrachtgevers tegelijk te werken? Dan is deze rol misschien wel iets voor jou.
Wat ga je doen als Allround Juridisch Adviseur?
Geef je de organisatie en de drie gemeentebesturen als tweedelijns jurist gevraagd en ongevraagd advies en ondersteun je zowel in het bestuursrecht als het privaatrecht.
Steeds vaker wordt er een beroep gedaan op onze juridisch adviseurs en neemt de complexiteit van de vraagstukken toe. Jouw takenpakket is heel divers; je wordt betrokken bij vraagstukken uit de hele organisatie. Zo kan je het ene moment werken aan een juridisch advies over het opleggen van geheimhouding en het andere moment een overeenkomst opstellen of beoordelen. De vraag is steeds hoe je samen met je collega’s tot een juridisch houdbare oplossing kunt komen, waarbij de belangen van inwoners en ondernemers voorop staan. Je bent sparringpartner voor de collega’s en je zet jouw juridische expertise in voor (complexe) vraagstukken en interne adviesvragen, met name op bestuursrechtelijk vlak en op het grensvlak tussen bestuursrecht en privaatrecht. Daarbij breng je zo nodig ook de risico’s in beeld. Je geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het management, de colleges en collega’s, over bijvoorbeeld gevolgen van nieuwe wetgeving en jurisprudentie of nieuw te ontwikkelen beleid. Samen met je collega’s ben je verantwoordelijk voor de juridische kwaliteitszorg binnen de organisatie. Je denkt hierbij op een creatieve en oplossingsgerichte manier mee over de manier waarop nieuwe (wets-)ontwikkelingen juridisch een goede borging kunnen krijgen binnen de organisatie. Daarnaast:
- Coördineer je samen met de andere adviseurs van het cluster Juridische Zaken de behandeling van klachten;
- Draag je bij aan het verzorgen of organiseren van interne trainingen;
- Handel je schadeclaims af.
In jouw advisering leg je de relatie met de maatschappelijk context van juridische vraagstukken. Daarbij houdt je rekening met de couleur lokale van de verschillende gemeenten. Kortom: een allround en uitdagende functie, waarbij je met alle aspecten van het juridisch domein in aanraking komt.
Dit bieden wij jou
Je komt in een fijne, open omgeving waar je bij iedereen binnen kunt lopen. Er worden ook regelmatig leuke uitjes georganiseerd. Daarnaast investeren we graag in jouw persoonlijke ontwikkeling, en starten we met een uitgebreide onboarding, waarbij we elkaar goed leren kennen. Daarnaast krijg je van ons:
Dit breng jij mee
Bij ons werk je in de volle breedte van het vakgebied, schakel je tussen verschillende niveaus en is geen dag hetzelfde. Wij zoeken dan ook een jurist met een goed ontwikkeld gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen, die naast de wetgeving ook overziet waar de situatie om vraagt en in mogelijkheden denkt. Je bent analytisch, communicatief sterk, zowel mondeling als schriftelijk en kan goed zelfstandig werken, maar je bent ook gericht op samenwerken. Jouw stijl van adviseren is helder, onafhankelijk, resultaatgericht en toegespitst op de behoefte van de vraagsteller. Daarnaast vind je het leuk om je collega’s in een overleg of workshop bij te praten over de laatste juridische ontwikkelingen.
Verder beschik je over:
Als kleine organisatie richt BEL gemeenten zich dagelijks met energie en enthousiasme op maatschappelijke onderwerpen binnen de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren. Samen maken we impact op het leven van ruim 30.000 inwoners!
Werken voor drie gemeenten is uitdagend: je werkt samen met drie colleges, twee provincies, twee veiligheidsregio’s en diverse partners. Dit biedt volop mogelijkheden om je te ontwikkelen, én het maakt je functie veelzijdig. Omdat we een kleine organisatie zijn, ben je zowel bij beleid als uitvoering betrokken. Er is veel ruimte voor eigen initiatief en je kunt je werk zelfstandig inrichten. Ook werk je direct met collega’s en bestuurders samen in een open werksfeer. Bij BEL gemeenten worden collega’s warm onthaald, zijn we behulpzaam, werken we nauw met elkaar samen en zorgen we goed voor elkaar.
In jouw cluster werk je samen met je collega. Samen hou je regie op de werkvoorraad en zorgen jullie ervoor dat de kwaliteit, leefbaarheid en veiligheid van de drie dorpen naar een hoger niveau worden getild.
Klaar om te solliciteren?
Doe je door je motivatiebrief en cv uiterlijk op 12 januari 2026 bij ons aan te leveren, ter attentie van Pim Looman, teamleider Vergunningen, Handhaving en Juridische Zaken. Voor inhoudelijke vragen kan je contact opnemen met Pim Looman, bereikbaar via 06 50 01 03 07.
Wij doen niets met acquisitie naar aanleiding van deze advertentie.
Heb je een vraag?
Stel hem gerust aan Teamleider Pim.
Pim
Teamleider